Cara Buat Scroll Box pada Label

Entry kali ni saya nak kongsikan pula macam mana cara nak buat scroll box pula pada bahgian label di blog kita. Entry yang lepas saya terangkan cara buat scroll box di Archive List..Kalau nak tahu boleh klik DI SINI.

Kenapa nak buat scroll box ni? Sebabnya nak cantikkan blog di bahagian label. Bila dah banyak sangat Label yang dibuat jadi panjanglah sangat pula..Jadi, letak scroll box ni nampak kemas dan tak panjang berjela..

Ok..cara nak buat scroll box di label pun mudah juga. Apa yang perlu anda lakukan ialah terlebih dahulu back up lah template anda dahulu sebagai langkah berjaga-jaga sebab kita nak edit kat bahagian code html..manalah tahu tersalah tekan kan..

Saya dapat tutorial ni dari satu web ni sebab dia buat simple dan mudah Di SINI. Halalkan yer ilmu tersebut..Terima Kasih banyak-banyak. Saya panjangkan di sini pula untuk rujukan saya akan datang dan juga pembaca-pembaca blog saya ni.

Mula-mula macam biasa Template > Edit HTML. Pastu CTRL+F dan cari code ini:

Kemudian taipkan code ni di atas code yang anda cari tadi yer...

#Label1 .widget-content {height:200px; overflow:auto;} 

Kemudian SAVE TEMPLATE dan View lah blog anda. Haa jadi tak? Ok macam biasa ketinggian tu boleh adjust yer dekat height tu..

Selamat Mencuba!!! 
#Label1 .widget-content {height:200px; overflow:auto;} - See more at: http://www.puspitakirana.com/2011/06/tutorial-scrollbox-di-labels-sidebar.html#sthash.aUOCFov7.dpuf
#Label1 .widget-content {height:200px; overflow:auto;} - See more at: http://www.puspitakirana.com/2011/06/tutorial-scrollbox-di-labels-sidebar.html#sthash.aUOCFov7.dpuf

]]>
]]>
]]>
]]>

]]>
]]>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan