Cara Buat Scroll Box Pada Blog Archive


Tahu tak apa tu 'Scroll Box?'..Haa scroll box ni yang ni..




Nampak tak yang dibulatkan merah tu..Itulah dipanggil Scroll Box. Fungsi dia nak cantikkan blog..Yerlah bila dah banyak post-post kita dalam blog mestilah panjang berjela-jela kan list dia? Jadi, nak memperkemaskan sikit supaya nampak cantik sikit saya pun mencari-cari kaedah scroll box ni...Sebenarnya sebelum ni dah pernah buat. Tapi lupa nak back up. Bila blog saya ada masalah teknikal ckit saya kena restore semula jadi hilanglah code-code baru yang telah saya masukkan di HTML code tu. Terpaksalah buat balik. Jadi, untuk tidak saya pening-pening sekali lagi, asyik google je..saya pun buatlah entry ni untuk rujukan saya akan datang. Banyak-banyak blog saya suka menggunakan toturial nak buat Scroll Box di blog ni. Sebab mudah faham sikit. Yang lain saya buat tak menjadi..Terima Kasih yer kerana memudahkan kerja saya. Saya panjangkan kat sini pula untuk rujukan saya dan juga pengunjung-pengunjung blog saya.

Cara Nak Buat Scroll Box pada Blog Archive ni ialah:

Langkah Pertama: Ambil TEMPLATE kemudian klik pada Edit HTML. Sebelum buat apa-apa diingatkan supaya anda back up dulu yer template anda. Manalah tahu berlaku apa-apa..kan susah hati dah...

Langkah Kedua: Tekan CTRL+F dan taip code 'ArchiveList' di ruangan search tersebut atau taip code

dan tekan ENTER

Langkah Ketiga: Nanti akan jumpa code seperti ini di atas code tersebut:




Jadi, tambahkan code  style='overflow:auto; height:200px' selepas widget-content dan akan jadi seperti ini:



Tekan SAVE TEMPLATE dan View Blog untuk tengok hasilnya..

Jika anda nak adjust ketinggian scroll box tersebut, tukar je kat nombor yang anda masukkan tu..contoh di atas saya letak 200px..

Dah siap..SELAMAT MENCUBA!!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan